De Cito-toets

Didactief | Twee versies Cito-toets

DeCito-toets is een reeks van vijf toetsen die een voorspellende waarde hebben bij het identificeren van leerlingen die het risico lopen de middelbare school vroegtijdig te verlaten. Een reeks van drie toetsen omvat Begrijpend lezen, Rekenen en Ordenen en timemanagement.

Ordening en tijdbeheer omvat twee tests: een schriftelijke test en een mondelinge test. De laatste test is meerkeuze. Voor elk van de drie onderdelen wordt twee keer gescoord: 100 punten voor begrepen onderdelen en 0 punten voor fouten. Vervolgens levert de volgorde waarin de vragen in elk onderdeel worden gesteld 40 punten op.

Bij Begrijpend lezen zijn de vragen van korte passages en afkomstig uit een pretest database. De passage wordt willekeurig gekozen uit een gevarieerde verzameling passages waarop de Cito-toets is gebaseerd.Alleen'gevonden'passages worden gescoord. Het systeem geeft twee scores: een totaalscore en een decimale score. De Cito-toets vereist het lezen van passages en het correct identificeren ervan. Dit kan alleen als u uitgebreid hebt gestudeerd voor de Cito-toets.

Bij Math Achievement zijn de toetsen oefeningen gebaseerd op wiskundebegrippen. Mentaal optellen en vermenigvuldigen zijn de aandachtsgebieden. Maar ook rekenkundige berekeningen komen aan bod. Bij afwezigheid van de leerkracht wordt het kind geacht zelf de mentale optel- en vermenigvuldigingsstappen te maken. Dit betekent dat het kind, ook al krijgt het geen volledige instructies, toch op zijn eigen geheugen moet vertrouwen om de oplossingen te achterhalen. Alle vragen zijn meerkeuzevragen. Het kind moet in alle vakken goed presteren om goed te scoren.

Kunnen lezen is een essentiële vaardigheid die nodig is voor succes in alle vakken en in het leven. Zelfs als volwassene moeten mensen kranten, tijdschriften en romans lezen om te kunnen lezen en kennis over de wereld te vergaren. Kinderen die problemen hebben met lezen worden vaak bestempeld als niet-lezers. Het kan lijken alsof ze niet intelligent genoeg zijn. Maar als ze toegang krijgen tot een bron van materiaal dat hen kan helpen lezen, zullen ze meer kunnen lezen en beter presteren op schoolniveau. Alex Malaradi heeft een website met veel gratis informatie over hoe te lezen en zijn Virtual Library-project is een uitstekend lees- en leerinstrument.

Zijn website heeft een sectie over hoe je Spaans kunt leren. Ik heb dit punt in mijn leven al vele malen gebruikt. Zijn beoordeling van mijn vooruitgang in het leren van Spaans is correct. Ik heb mijzelf gemarkeerd als ofwel zeer dicht bij ofwel ver verwijderd van de markering. Hij heeft mij persoonlijke feedback gegeven op verschillende gebieden van mijn vooruitgang en dat de scholen van Miami veel waarde lijken te hechten aan lezen en aan hoe men effectief kan lezen.

De persoonlijke feedback van mijn kinderen is een uitstekend hulpmiddel geweest om mijn leesplannen vorm te geven. Zij hebben mij geholpen bij het afstemmen van wat ik doe en hoe ik lees en ik geniet enorm van het proces.

Ik heb het genoegen gehad om een aantal opmerkelijke mensen van over de hele wereld te ontmoeten tijdens mijn Teaching English Abroad workshops. Ik heb prachtige relaties opgebouwd met collega's in landen waar ik heb lesgegeven, gereisd en gedoceerd.

Engels onderwijzen is geen gemakkelijke vaardigheid en het wordt ook niet van de ene op de andere dag aangeleerd. In staat zijn om eender welk onderwerp te blijven onderwijzen is een belangrijke vaardigheid en enig geduld is vereist. Maar de sleutel tot het lesgeven Engels in het buitenland is het vermogen om een grappige persoonlijkheid te hebben en grip op een situatie te krijgen!